دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

برج سنگی مزداران

سفر از جمله فعالیت هائی است که از حالت تفریح درآمده و به یکی از امور اصلی زندگی تبدیل شده است. رشد این امر ناشی از زندگی شهر نشینی و احتیاج افراد به تنوع و ترک محل زندگی برای مدتی است. انواع مختلفی از سفر کردن یا گردشگری وجود دارد. یکی از انواع گردشگری تاریخیست که در آن افراد به بازدید از آثار تاریخی مختلف می پردازند. خوشبختانه ایران از آنجائی که قدمت فراوان دارد از این حیث دارای منابع غنی است. اغلب شهرهای ایران دارای قدمتی بالا هستند به همین دلیل چه در داخل شهر و چه در خارج از آن می توانید تعداد زیادی از آثار تاریخی را مشاهده کنید. فیروزکوه که از شهرهای قدیمی ایران است در استان تهران قرار دارد و سرشار از بناهای به جا مانده از دوران گذشته است که تاریخ هر یک از سازه ها به دوره خاص بر می گردد. در این قسمت از مجله مستر بلیط یکی دیگر از آثار تاریخی این شهر را انتخاب کرده ایم تا شما را در جریان سرگذشت آن قرار دهیم. پس اگر علاقه مند به دانستن این اطلاعات هستید ادامه این مطلب را پیگیری کنید.

آشنایی با بنای سنگی و تاریخی برج دیده بانی مزداران در فیروزکوه - دعا سایت

روستای مزداران

روستای مزداران در فاصله یک کیلومتری شمال زریندشت قرار دارد. بیشترین آثار تاریخی این منطقه در این روستا قرار گرفته است، بنابراین می توان گفت که از قدمت بسیار بالائی برخوردار است. زبانی که مردم این روستا به آن سخن می گویند تات است. نام روستا از دو کلمه مزدا و ران ساخته شده است که به معنی مکان دانایان می باشد. یکی از آثار تاریخی که در این روستا قرار دارد برج سنگی مزداران است.

درباره برج سنگی مزداران

برج سنگی مزداران در نزدیکی روستایی به همین نام واقع شده و در اصل نام خود را از این روستا به عاریه گرفته است. این برج بر بلندای یک صخره سنگی قرار دارد و خود نیز از سنگ هائی که در همین محل وجود دارد و با کمک ملات ساخته شده است. از این برج جهت دیده بانی استفاده می شد و به احتمال زیاد برای حفاظت از روستا و قلعه ای که در نزدیکی آن قرار دارد، این کار انجام می گرفت. با توجه به مصالحی که در این برج به کار رفته شده است و همین طور قدمت قلعه باباریش که در نزدیکی آن است می توان گفت که تاریخ ساخت آن به قرن هفتم یا هشتم هجری بر می گردد.

این اثر در سال 1380 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و در سال های 1379 و 1380 به طور کامل مرمت و بازسازی شده است.

https://mrbilit.com/mag/mazdaran-stone-tower/